Horeca vs Retail

14 oktober 2015

De horeca verandert. Nieuwe uitdagingen ontstaan en ‘je onderscheiden’ is the key. Lekker makkelijk gezegd, hoor ik je denken. Toegegeven, het klinkt ook makkelijker dan het is. Kortom, tijd voor een nieuwe dosis inspiratie. En waar kun je dat nu beter doen dan in één van de vernieuwde vestigingen van de Sligro met Richard Engelfriet als dagvoorzitter?

Naar aanleiding van de ontwikkelingen in de branche die de Sligro komende jaren verwacht, zijn zij alvast aan de slag gegaan met de wensen van hun klanten die hierdoor als vanzelfsprekend mee veranderen. Met een update binnen hun formule willen zij horecaondernemers en hun collega’s inspireren en helpen zich beter te onderscheiden. Als culinaire liefhebber kun je je hart ophalen in de 3.0 vestigingen van de Sligro. En goed nieuws; binnen nu en vijf jaar dient elke Sligro getransformeerd te zijn.

Blurring
Met de binnenkomer “de horeca moet oppassen dat ze niet worden ingehaald door de retail” schudt Anique Grievink van FSIN de zaal, in de Haagse vestiging, direct wakker. Vooral blurring (het vervagen van grenzen die ooit zijn ontstaan door ambacht, verdienmodellen en wetgeving) zorgt ervoor dat de kernkwaliteiten van retail en horeca naar elkaar toegroeien. Daarnaast verandert de ‘shopper’ en veranderen retailformules met hen mee. De consument (de gast) kan het geld maar één keer uitgeven en doordat een supermarkt je favoriete verse hamburger maakt tijdens dat jij je boodschappen doet (zodat je deze thuis of op locatie kunt opeten) hoef je eigenlijk niet meer uit eten. En dat is een gemiste kans voor de horeca.

In de VS, de voorloper qua ontwikkelingen, is te zien dat de consumptie buitenshuis weer groeit, maar dat niet de horeca maar de out of home retail hier het meeste van profiteert. Een mooi voorbeeld hiervan is het Italiaanse concept Eataly, dat inmiddels ook te vinden is in New York en Dubai. De focus ligt bij dit concept op ‘vers’ en naast dat je hier je dagelijkse boodschappen kunt doen zijn er in deze winkels ook meerdere restaurants te vinden waar je direct kunt genieten van het eindresultaat van de door jouw gekozen producten.

Jonge generatie gericht op uit eten gaan
Ook Ubel Zuiderveld van het FSIN benadrukt de ontwikkelingen die er gaande zijn en de kansen die hierdoor in het Nederlandse Horecalandschap liggen. En volgens het onderzoek van het FSIN is het juíst de jonge generatie die gericht is op uit eten gaan. Een ontwikkeling die ook Rein Rambaldo (van de HorecaFabriek en MaMa Kelly) zeker niet ontgaan is. Een horeca-conceptenbouwer pur sang met zóveel gedrevenheid dat het direct te voelen is in de zaal.

Volgens Rein zijn veel te veel horecaondernemers bezig met het uiterlijke vertoon van de zaak in plaats van met wat ze hun gasten willen gaan verkopen. Bij zijn succesvolle restaurant MaMa Kelly had de inrichting niet zijn eerste prioriteit, maar het serveren van kip en kreeft van de beste kwaliteit. En het allerbelangrijkst volgens Rein is, met stipt op 1, de doelgroep. Weet voor wie je het doet en wat zij willen.

Een horecaconcept is als een oude radio
Hij ontwerpt met zijn team aan succesvolle concepten, waarbij het ook zeker belangrijk is dat de horecaondernemer op dezelfde golflengte zit als hijzelf. “Een horecagelegenheid is als een oude radio. Met de grote knop zet je je favoriete muziek op. Door aan de kleine knopjes te draaien zorg je dat deze muziek zuiver wordt zodat je je muziek goed kunt horen. Soms word je van de frequentie geduwd, dan is het zaak de kleine knopjes zo te draaien dat je je favoriete zender weer goed kunt horen. Elk horecabedrijf wordt wel eens van de frequentie afgeduwd, vaak wordt er dan direct aan de grote knop gedraaid waardoor het bedrijf het dan ineens ‘helemaal anders wil gaan doen’. Zonde.”

Volgens Rein vragen de ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden binnen verschillende doelgroepen om het zichtbaar maken van processen. Bij MaMa Kelly is dat onder andere de open keuken waardoor iedere gast mee kan kijken wat zich in de keuken afspeelt en zich daar betrokken bij voelt. Ook kent hij inmiddels de kracht van het geven. Het gaat volgens hem om de kleine dingen zoals een gratis uitrijkaart. Een klein gebaar met een groot effect.

‘Geven’ gaat ook hand in hand bij de Haagse 3.0 vestiging van de Sligro. Geven als rode draad in de culinaire wandeling door deze vestiging. Van een feestelijke glaasje prik, naar een pompoensoepje op de groenteafdeling, via de sushi van de visafdeling terug naar heerlijke gerechtjes in de proeftuin. En dat alles onder begeleiding van het draai- en zangtalent van de DJ. Een echte beleving!

En of we, met de ontwikkelingen die elkaar in hoog tempo opvolgen, volgend jaar een bijeenkomst hebben ‘Horeca & Retail in plaats van Horeca versus Retail? Wie weet! De tijd zal het leren!

 


Commentaar