Een lust voor het oog!

8 november 2015

Zo nu en dan komt er ineens iets interessants op mijn pad! Het is inmiddels vast en zeker wel duidelijk dat ik voor mijn werkzaamheden voor Julicious verschillende horecagelegenheden heb gebombardeerd tot mijn tweede huiskamer. Dag in dag uit ben ik samen met verschillende partijen bezig met de communicatie over en vanuit deze verschillende partijen. Hoe belangrijk de identiteit van dergelijke locaties is, blijkt steeds weer als ik mijn gevoel laat spreken. De ene keer voelt een dergelijke locatie als een warm bad, de andere keer niet. Maar hoe ontstaan dergelijke optimale concepten eigenlijk en op wat is de gedachte achter een ruimte die hospitality moet uitstralen in de breedste zin van het woord?
Bovenin: Liberty Global Links: Mahler Rechts: Satébar

Ruimtelijke vormgevers
Afgelopen week trof ik voor mijn rol als ambassadeur en in opdracht van de
Horecava het bedrijf Concern. Een club van ruimtelijke vormgevers met een voorliefde voor interieurs. Ik kan uren praten over hoe essentieel goede communicatie voor hospitality organisaties is, zij daarentegen over de bouwstenen die nodig zijn om vanuit het DNA van een horecaondernemer een vernieuwde ‘brand’ neer te zetten die aansluit op de doelgroep.

Match
Als speerpunt houden de mensen achter
‘Concern’ in hun achterhoofd hoe de meeste omzet te kunnen halen uit de vierkante meters die zij mogen ‘herinrichten’. Maar ook in de beginfase blijkt maar weer dat communicatie het allerbelangrijkst is. Zoals Gilian Schrofer (creative partner) mij uitlegt; het gaat erom dat ons ontwerp bij de horecaondernemer/opdrachtgever voelt als een maatpak. Een match met de opdrachtgever of horecaondernemer is volgens hem het allerbelangrijkst in het verdere succes. 

Vormgeving en architectuur lijken misschien ver van de werkzaamheden van Julicious af te liggen, maar er blijkt wel degelijk een raakvlak. Naast dat een creatief proces bij Concern begint met communicatie, wordt in deze fase al gekeken naar het logistieke proces. Met andere woorden: hoe richt je een ruimte zó in dat je rekening houdt met de zichtlijnen in een café of restaurant? Essentieel om uiteindelijk te voorkomen dat mensen bijvoorbeeld tegen elkaars achterkant aan kijken of te dicht in de buurt van het uitgiftepunt zitten in een zaak. 

Hospitality in de horeca én in workspaces
Buitengewoon uniek en een mooi tendens vind ik het creëren van hospitality in organisaties waarin de hospitality factor eigenlijk helemaal niet verweven zit en waarin zij toch zijn geslaagd in het tot uiting brengen van een bepaalde vorm van gastvrijheid.

De Satébar in de Erasmus Universiteit van Rotterdam vind ik een mooi voorbeeld. Dit ontwerp geeft naar mijn mening een nieuwe dimensie aan hospitality. Culturen komen samen en educatie en hospitality lopen naadloos in elkaar over. Of kijk mee naar het heringerichte Stedelijk Museum in Amsterdam. Hoe Concern erin geslaagd is om door middel van hun ontwerp hospitality/gastvrijheid op een unieke wijze te integreren in een museum waar alles als vanzelfsprekend draait om kunst! En ook de manier waarop zij hebben gekeken naar het kantoorpand van Liberty Global heeft diepe indruk op mij gemaakt. Dergelijke grote organisaties lopen naar mijn mening niet echt bepaald voorop als het gaat om gastvrijheid en ambiance. Uit eigen ervaring weet ik dat mijn carrière bij eenzelfde soort organisatie regelmatig in het teken stond van het in-en uitchecken door middel van bedrijfspasjes bij één van de vele poortjes. In het ontwerp dat telecommunicatie en televisiebedrijf Liberty Global uiteindelijk heeft doorgevoerd (in samenwerking met Concern) is geen spoor van deze onpersoonlijke aanpak terug te vinden (en deze poortjes ook niet dus het kan wel!). Werk en hospitality gaan ook hier hand in hand. De gebruiker van deze locatie staat hierin net zo centraal als de gast in de horeca.

En het meest horeca gerelateerde voorbeeld is wat mij betreft Grand Café Mahler op de Zuidas dat de gasten die een lange werkdag hebben gehad laat ontsnappen aan deze realiteit. Maar die ook de binnenkomende passanten op eigen wijze weet te inspireren op een locatie die voornamelijk getekend wordt door kantoren.

Kortom..
Vormgeving op het gebied van interieur is een essentieel onderdeel van hospitality, welk café of hotel je ook bezoekt. Ook al dringt dat misschien niet altijd tot je door. Van 11 tot en met 14 januari is
Concern ook aanwezig op de Horecava om jou van de nodige inspiratie te voorzien. Nieuwsgierig? Dan zie ik je daar!

 

 


Commentaar