European Culinary Trophy

24 januari 2016

Wanneer je aan gerenommeerde kookwedstrijden denkt, dan kom je al snel uit bij bijvoorbeeld de Gouden Koksmuts (vond onlangs plaats in de RAI tijdens de Horecava). Daar strijden de zeer gerenommeerde chefs, met vaak met al een indrukwekkende staat van dienst, tegen elkaar. Maar ook bij deze chefs is de basis meestal vroeg gelegd tijdens stages en andere praktijkgerichte ervaringen. En dat het opbouwen van de basis in de ‘jonge jaren’ van deze chef-koks zeer belangrijk is, zag ik afgelopen weekend weer sterk terug in de ‘European Culinary Trophy’.

Competitie
Tijdens deze wedstrijd streden de verschillende internationale keuken- en bedieningsteams tegen elkaar en wisten ze mij en mijn tafelgenoten ongelooflijk te verrassen. De afgevaardigden uit de keuken én bediening werden in de vroege ochtend eerst onderworpen aan verschillende testen met warenkennis, wijnkennis en alles wat ze nodig hebben om goed voor de dag te komen. Niet alleen de setting in de ‘Kookfabriek’ in Amsterdam maakte dat ik onder de indruk was van deze wedstrijd. De manier waarop de twee afgevaardigden van de bediening van het ‘Intercontinental Berlin’ -waar ik aan mocht schuiven- de gerechten van de keukenbrigade exact wisten te vertalen was uniek te noemen.

Jong en ambitieus
De verleiding, na een mooie dag als deze, is dat er in geuren en kleuren wordt weergegeven welke vier gangen de revue hebben gepasseerd en welke fantastische wijnen daar bij zijn geserveerd. Speciaal voor deze fijne ervaring doe ik dat gewoon een keer niet. Waarom? Omdat de aaneenschakeling van unieke gerechten met de passende wijnen slechts een resultaat is. Daarnaast heb ik afgelopen weekend weer gezien waar ambitie en drive begint en wat dit met jonge mensen kan doen. De manier waarop deze ‘jonge honden’ zowel voor als achter de schermen tot in perfectie hebben staan vlammen vind ik, in dit geval, veel belangrijker.

Winnaars
Het is wat mij betreft logisch dat de meeste aandacht in de gastronomische wereld uitgaat naar zij die hun sporen al hebben verdiend. Echter laat een wedstrijd als deze mij weer zien dat ‘jong talent’ de basis vormt van een mooie gastronomische toekomst. De pay-off van IKEA uit haar commercials past hier als een jas. 'Alles wat je aandacht geeft groeit.' Voor mij zijn alle teams winnaars en jonge talenten die binnen het vakgebied het verschil willen maken!


Commentaar