De invloed van innovaties op de F&B branche

23 april 2016

InnovatieOnze hospitality branche speelt steeds beter in op veranderende omstandigheden. We kunnen veel leren van innovatieve beslissingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden, maar zullen ook kritisch naar de toekomst moeten kijken om verbinding met elkaar te houden en innovatief te blijven. Innovatie is dus één, maar wat is dan eigenlijk de invloed van hotelinnovaties op F&B?

Kitchen Republic
Om die vraag te beantwoorden bezoeken we vandaag ‘Kitchen Republic’, een Food Business Incubator; een broedplaats voor lokale producenten, food start-ups en kwaliteitscateraars. Deze nieuwe en bijzondere start-up brengt voedselproducenten samen in één keuken. Zoals de twee initiatiefnemers Emma Veerhuis en Bart-Jan Veldhuizen zeggen: ‘op het moment dat beginnende voedselproducenten thuis uit hun keukenkastjes en koeling groeien en ruzie krijgen met hun partner omdat hun kookambitie de pan uitrijst, dan zijn zij bij ons aan het goede adres’. Bart-Jan en Emma ontvangen deze steeds groter groeiende groep producenten met open armen en bieden hen, voor een vast bedrag per maand, een membership aan. Binnen dit membership maken deze producenten met andere starters gebruik van de technische apparatuur én helpen Bart-Jan en Emma hen onder andere met het vergroten van de afzetmogelijkheden van hun gemaakte producten. Bart-Jan zag het initiatief ooit tijdens zijn studie in Amerika en besloot na zijn studie geschiedenis zijn huidige baan als inkoper bij Coolblue aan de wilgen te hangen en samen met Emma het initiatief uit Amerika in Nederland neer te zetten. Inmiddels zijn zij eind mei één jaar open en staan er al nieuwe members op de wachtlijst. Een mooi voorbeeld van innovatie binnen de food & beverage sector. Bart-Jan en Emma vinden niet alleen de weg naar de retail (een selectie van de huidige producten wordt al door retailers verkocht), ook ontvangen zij regelmatig chef-koks uit de horeca. Zoals laatst de nieuwe chef-kok van Zoku, hét revolutionaire hotelconcept dat eind mei in Amsterdam haar intrede doet. De wegen van foodinnovaties lijken nu al ondoorgrondelijk en worden vaak nog lang niet volledig benut.

Trends en ontwikkelingen
Wie beter dan Frank Lindner kan als moderator de brug leggen tussen de trends enerzijds en ons als F&B professional anderzijds? Nog maar amper terug van een reis naar Peru voor een bezoek aan een internationale conferentie over foodtrends, gaat Frank's verhaal naadloos over in de ontwikkelingen die voor ons als F&B managers top of mind (moeten) zijn. De dynamiek waarin onze gasten bijvoorbeeld van oudsher drie eetmomenten per dag naar het ‘clockless eating-model’ gaan met de huidige generatie is zo’n ontwikkeling. Frank neemt ons mee in de concepten waarin hotels werken met een breakfastbags aan de hotelkamerdeur. En kijkt met ons naar hotels die iconische personen aan hun hotel hebben weten te verbinden, waardoor ze inmiddels inspelen op huidige foodtrends. En kijk bijvoorbeeld eens naar Aloft Hotels, zij hebben een roomservice gemaakt op basis van emoticons, innovatief!

ZOKU
Een écht innovatief hotelconcept van Nederlandse bodem dat eind mei opengaat, is Zoku. Juist door zijn ervaring in de traditionele hotelwereld is Hans Meyer in staat om echt onderscheidend te zijn. Met zijn long-stay concept is het op papier wel mogelijk om één nachtje bij Zoku te overnachten, maar richt hij zich voornamelijk op de ‘global nomads’. Met de spreuk ‘the longer you stay the further you go’ legt Zoku de nuance op de long-stay gast. Hoe langer je blijft, des te meer je wordt ‘beloond’. Het concept speelt met de innovatieve speelse ruimtes (bed, kantoor, keuken en woonkamer in één) vooral in op het ‘samenkomen’ van deze doelgroep. Een ontmoetingsplek voor deze groeiende groep waarin het (hopelijk) toekomstige succes volgens Hans vooral te danken is aan zijn jonge team. Een jong, dynamisch en verfrissend team is volgens hem ‘key’. De missie van Zoku is echt het bouwen van een authentieke brand. Uiteindelijk is het concept ingesteld op een soort van community, waarin het family tribe gevoel terugkomt. Alles is ingericht op een jonge zakenreiziger die niet gevoelig is voor een sterrenclassificatie, maar die op zoek is naar de combinatie tussen werk en ontspanning.

YAYS
Hoe bepalend de omgevingsfactoren kunnen zijn voor het succes van het geheel weet Peter Heule van Yays maar al te goed. Yays heeft long-stay appartementen in Amsterdam waar de gasten zich op en top local kunnen voelen. Yays geeft het stedelijke toerisme volgens Peter een nieuwe richting. Waar Zoku zich voornamelijk richt op de jonge zakenreiziger, richt YAYS zich op stelletjes en gezinnen die Airbnb wel al een keer geprobeerd hebben, maar die 24-uurs hotelservice willen en op zoek zijn naar zekerheid en iets minder naar avontuur. Met een 24-uur conciërge uit de buurt die alle lokale successen kent laat YAYS de gast zich even een bewoner van Amsterdam voelen. Het verblijf van de gasten ligt gemiddeld op tien dagen per appartement. In deze periode ‘unlocken’ de gasten door tips op maat van de conciërge de pareltjes uit de buurt. Ze maken kennis met de lokale patisserie en nemen op weg naar hun appartement iets lekkers mee om aan de keukentafel samen met een heerlijke kop koffie op te eten. Het gevoel dat deze tijdelijke bewoners van Amsterdam moeten krijgen is ‘Jippie’ en dus ‘YAY’ passend bij deze wereldstad en steden waarnaar zij op korte termijn naar uit gaan breiden.

Wat betekent innovatie voor jou als F&B professional?
Alhoewel het hotel- en restaurantlandschap snel verandert is er geen reden voor paniek. Het is echter wel fijn als er ruimte is voor vernieuwing binnen je organisatie. Zoals Frank vanuit zijn visie (Food Inspiration) stelt ‘misschien is de baan van een F&B manager in de toekomst nóg belangrijker, maar is de titel van deze functie niet houdbaar genoeg’? Vanuit zijn visie is de F&B manager mogelijk in de toekomst beter gebaat bij de titel van voedingscoach. Hoe de titel van onze functies in de toekomst ook is, stap één is openstaan voor de wereld om je heen. Zie de ontwikkelingen als kans en niet als bedreiging en kies samen met je team de ontwikkelingen uit die je kunt toepassen in jouw organisatie. Na zes korte pitches van alle aanwezigen over dit onderwerp, krijgen de members van Kitchen Republic de kans om zich te presenteren met hun eigen producten. Na het proeven van verschillende happen in combinatie met het pure verhaal van de producenten spreek ik Emma. Een van de producten (van het heerlijke bananenbrood) gaat binnenkort langs bij het hotel van één van de AF&BM-leden om te kijken of ze kunnen gaan samenwerken, hoe leuk! Zoals ik eerder schreef, de wegen van vernieuwing zijn ondoorgrondelijk en ervoor openstaan is een mooie eerste stap!


Commentaar