EATALY | Influencers als meest betrouwbare bron van reclame

28 augustus 2016

De komkommertijd in de zomerperiode is voor mij elk jaar weer een moment van zelfreflectie. En eerlijk is eerlijk, soms is zelfreflectie, in alle food en hospitality hectiek, voor mij nog moeilijk ook. Vanaf het moment dat de tassen gepakt zijn en de eerste kilometers gereden zijn, blijkt het vaak nog lastig om mijn werk los te laten. Dit ook vooral omdat alles wat met ‘food & hospitality’ te maken heeft niet voelt als werk. Vandaar dat de heenreis naar het zuiden van La Douce France ook een detour kreeg via het noorden van Italië. Want als je kunt kiezen om via een adresjes op je bucketlist naar je vakantiebestemming te gaan, why not?

EATALY
“Zakken we de route du soleil af of heb je misschien iets anders bedacht?” Met deze open vraag begon de reis richting Zuid-Frankrijk. Maar mijn antwoord op deze vraag was in één woord; EATALY…! Dé toonaangevende foodhall in Bella Italia (in dit geval de vestiging in Milaan). De Italianen zeggen niet voor niets ‘Chi ben comincia è a metà dell’opra’ dat niets anders betekent dan ‘Een goed begin is het halve werk’. En zo begon de zomervakantie méér dan goed.



Blurring als norm
Waar de infrastructuur in Italië soms nog te wensen over laat, liggen de Italianen (op culinair niveau) met dit concept toch echt een streepje voor op ons Hollanders. De Italianen zijn met EATALY zelfs inmiddels de landgrenzen van Italië zelfs al gepasseerd. In Chicago, New York en binnenkort ook in Boston staat hun eetcultuur en blurringconcept echt op de kaart en dat vind ik nogal een statement. In Nederland kun je geen vakblad openslaan zonder de zin ‘Politiek buigt zich over blurring’, maar in Italië is blurring geen issue en doen ze het gewoon. Blurring betekent vanuit het Engels vertaald eigenlijk niets meer dan ‘branchevervaging’, EATALY is een voorbeeld waarin retail en horeca naadloos samengaan. Waar het vroeger niet meer dan normaal was dat een slijterij een proeflokaal had, is het tegenwoordig zo dat je een ‘richting’ moet kiezen. Je bent een slijterij óf een horecagelegenheid, maar niet allebei. Maar blurring geeft net dat beetje extra beleving aan een winkelbezoek. En alhoewel ik het woord ‘beleving’ het liefst vermijd, is het wel wat het is. Ook op kleine schaal (tijdens mijn bezoek aan de kapper) in het mooie Brabant doet blurring ook steeds vaker haar intrede. Na een was-sessie (de dag na mijn vakantie), duwde de eigenaar na een korte samenvatting van mijn vakantieverhalen een glas zeer goede Franse wijn in mijn hand ‘zodat ik (in de kappersstoel) het vakantiegevoel nog even kon vasthouden’. Over impact gesproken! En aan impact ontbreekt het bij EATALY ook allerminst!

Nostalgie en authenticiteit in een nieuw Italiaans maatpak
Waar de Italiaanse eetcultuur eerst in de vestigingen in Italië vooral de hoofdrol speelde, wordt in bijvoorbeeld New York een mooie balans gezocht met de lokale eetcultuur (Amerika, Dubai, Duitsland). Maar bij alle locaties geldt vooral dat ambacht, hoogwaardige specialiteiten en toegevoegde waarde centraal staan. Weet je niet zo goed hoe je met bepaalde producten moet werken? Dan kun je je op de winkelvloer laten informeren middels workshops en trainingen. Maar wil je bepaalde producten direct proeven? Dan kan dat in de verschillende restaurants die (elk met een eigen thema) gebruik maken van deze producten. Zo heeft iedere gast (horeca) of klant (retail) toegang tot hoogwaardige kennis en producten.

Social media & content als basis voor succes
In het recordtempo waarin EATALY steeds meer voet aan de (in 2017 ook Nederlandse) grond krijgt, stijgt het aantal (offline én offline) ambassadeurs van deze keten ook in rap tempo mee. Zichtbaar over de landgrenzen heen, mede dankzij het creëren en ondersteunen van hun fans! Zo verkopen ze (online) telefoonhoesjes, tassen en nog meer gadgets die gretig aftrek vinden bij deze diehard ambassadeurs. Een slimme manier om top of mind te blijven en online én offline een community te bouwen. (Op Facebook en Instagram alleen al honderdduizenden volgers). En dat is een essentiële bouwsteen voor succes. Uit onderzoek van Nielsen blijkt namelijk dat mond-tot-mond reclame of anders gezegd ‘aanbevelingen van mensen die je kent’ het hoogst scoort als het gaat om de meest betrouwbare manier van adverteren. Als je het mij vraagt is EATALY nu al een succescase als het gaat om het inzetten van influencers als meest betrouwbare advertentiemogelijkheid. Deze influencers genieten namelijk een hoge mate van vertrouwen binnen hun (meestal grote) netwerk en creëren daarmee impact.  En daar maken ze bij EATALY op hun beurt weer graag gebruik van!


Commentaar