Smaakmakend ondergedompeld in de wereld van dranken

5 november 2016

Waar je vroeger niet gevonden wilde worden in een hotelbar, zijn ze tegenwoordig hipper dan hip. Ingmar Voerman heeft menig (cocktail)bar gezien. En vermoedelijk uit zowel bartender als gastperspectief. Deze freelance-journalist en drankenkenner pur sang is geen onbekende in de cocktailscene. Hij bezoekt, beschrijft en beoordeelt bars en destilleerderijen over de hele wereld voor onder andere Entree Magazine.

Trends in cocktailland
Ingmar trapt af op een wel heel toepasselijke locatie, Heineken Experience Centre in Amsterdam. Dat is de plek waar we vandaag, met fantastisch uitzicht over Amsterdam, letterlijk en figuurlijk ondergedompeld worden in de wereld van de dranken. Volgens de laatste ontwikkelingen ziet hij heel sterk dat er gelukkig steeds meer ruimte is voor de betere spirits en mixers. Maar ook cocktails met minder alcohol en whisk(e)y blijven groeien! Vermouth is here to stay. Ikzelf word ontgroend met mijn eerste glaasje Mezcal, momenteel dé hype in cocktailbars wereldwijd. Met zijn 43,2 procent alcohol en de aardse en zelfs rokerige smaak is het er een om in de gaten te houden. Een mooie snelle blik van een kenner op deze dynamische cocktailwereld.

Welkom in de wereld van Heineken
Opgedeeld in verschillende groepen worden we door de verschillende disciplines in de drankenwereld begeleid. Het in 1989 overgenomen Brand voert in het eerste deel van de uitleg de boventoon. Elk jaar organiseren zij een bierbrouwwedstrijd, waarbij het Saisonbier het laatst winnende bier was. En niet onverdienstelijk. De Europese traditionele hopsoorten voeren de boventoon en de licht bittere fluwelen afdronk smaakt naar meer.

Storytelling
Volgens Henrico van Lammeren van Vinites geven dranken de gerechten vaak een ‘uplift’. Maar los van de wijnen an sich draait een ervaring ook vaak om de totaalbeleving. Volgens Henrico kun je hierop invloed uitoefenen door een knap staaltje storytelling toe te passen aan de gerechten en dranken die je een gast voorschotelt. Triggert onderstaande quote je al om verhalen aan je gasten te gaan vertellen?

“Onderzoek toont aan dat verhalen oxytocine, dopamine en serotonine vrijmaken in de hersenen. Die stoffen worden geassocieerd met beloning, plezier en genot. Verhalen houden onze aandacht vast en zijn daardoor een uitstekende manier om informatie over te brengen.”

Water bij de wijn
Het spreekwoord ‘water bij de wijn doen’ klinkt je vast bekend in de oren. Spadel (van o.a. Spa) ontwikkelde een watermeester programma waarbij zij verschillende watersoorten combineren met wijn én met bijvoorbeeld aardbei. Zij tonen met deze tasting aan hoe belangrijk de watersoort is bij hetgeen je erbij eet óf drinkt. Een heerlijke rode Rioja smaakt ineens wrang met het ene water en smaakt naar meer indien je dit met een andere variant water combineert. Laat het diner van je gasten dus niet in het water vallen en verdiep je in de best mogelijke combinaties! 

(Food)pairing
We ‘foodpairen’ wat af tegenwoordig. Maar wie had ooit bedacht dat kaas en thee zo’n succesvol duo zouden zijn? In Zwitserland hadden ze deze wijsheid vroeger al in pacht. Tijdens een avondje kaasfondue kreeg je daar jaren geleden al een kopje thee bij geserveerd. Maar dat lang niet elke thee daar voor geschikt is en dat kaas niet zomaar kaas is, ontdekken we in het gouden duo Dilmah en Beemster. De Srilankaanse theevelden halen het mooiste naar boven in de kazen afkomstig uit de Beemsterkleigrond én andersom. Verrassend en puur én een mooi alternatief voor gasten die geen alcohol nuttigen en tóch een avond willen ‘meedoen’.

A Brand New Day
Zoals Ingmar bij de kick-off al aangaf, spirits zitten volop in de lift. Giannini en Kim van A Brand New Day laten de unieke tequila’s van Patrón tot leven komen in een, hoe kan het ook anders, tequila proeverij. En deze tequila’s zijn niet de eersten de besten, want iedere fles Patrón bevat 100 procent Weber Blue Agave en is handgemaakt in kleine hoeveelheden. Alle flessen worden handgeblazen en vanuit gerecycled glas met de hand genummerd. Natuurlijk worden we ook nog even aan het werk gezet. Of we een Negroni Twist kunnen maken. ‘Yes we can!’.


Commentaar